Lily Keijzer

Lily Keijzer (1948)
Opleiding:
1986 t/m 1989: de opleiding schilderen aan de Ruudt Wackers Academie te Amsterdam.
1988 t/m 1990: de opleiding Muzische- en Beeldendekunsten aan de Vrije Hogeschool te Driebergen, studierichting Schilderen.
1990 t/m 1991: Kunstgeschiedenis aan de Universiteit te Leiden.
Sinds 1991 werkzaam als kunstenaar te Hilversum, Haarlem en weer Hilversum.
Inspiratiebronnen:
Spirituele boeken: de Bijbel: Het eerste boek van Genesis
Het Johannes evangelie
Het boek Job
Pasen, zeven jaar
Dante: De Goddelijke Comedie
Gedichten: Ida Gerhardt
U.V.R.M. Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap
De natuur: Een studie van een jaar op de heide te Hilversum en studies tijdens buitenlandse reizen:
Frankrijk, Oost-Europa, Zweden.
De tijd: De twaalf maanden. Naar aanleiding van een studie van Felix Goll over de kleuren van de maanden.
Diversen: Polariteit tussen Zon en Maan. Labyrinten. Het Ei. De elementen.
Jaarthema: Vier beeldkleuren: zwart, groen, roze en wit, de zoektocht naar kleuren rond leven en dood.
Opdrachten: Particuliere opdrachten:
muurschilderingen
decorontwerp
boekomslagen
frontpagina kwartaalblad
ontwerp flyer
theater: action painting
Technieken: olieverf, gouache verf en acryl.
Exposities: Driebergen, Utrecht, Vught, Ommen, s'Graveland, Bussum, Loosdrecht, Arnhem, Stuttgart, Basel,
Gotland (Zweden), Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Haarlem, Stompe Toren (Spaarnwoude), Amersfoort.
Publicatie: Felix Goll, "Wegen naar Kleur". Een werkboek
Ik wil zijn als een magiër, wiens werk ons kan betoveren en ontroeren.
Volgens H.W. Janson, kunsthistoricus bij uitstek, zijn we behept met een laagje vernis van rationele beheersing. Onder deze vernislaag gaat iets kostbaars schuil (wellicht de ziel?). Deze schat zou ik graag naar boven halen. In deze tijd van intellectuele ontwikkeling, zie ik dat als opgave bij mijn werk.
Bij het lezen over een onderwerp ontstaan altijd innerlijke beelden daar dient zich, als vanzelf, een hoofdkleur aan. Kleur is de opening naar de ziel en het belangrijkste in mijn werk.
Het onderwerp wordt ondergeschikt aan de kleur. Deze kleur bepaalt de stemming van het schilderij. De kleur blijft dus het belangrijkste in het werk, vaak gecombineerd met één of twee andere kleuren.
Tevens tovert de kleur een nieuwe wereld; een ontmoeting. Iedere ontmoeting kan verrassende gevolgen hebben.
De afgelopen jaren ontdekte ik dat processen mij inspireren. Bij het bestuderen van een onderwerp valt me steeds meer op dat een schilderij één moment uit een proces weergeeft. Omdat beter te kunnen weergeven schilder ik de laatste jaren reeksen van schilderijen.
Er is geen stilstand maar steeds een oplichten van een fase in het proces. In de serie van de labyrinten, werd het doolhof als onderwerp voor het leven heen genomen. In de kathedralen en op de eilanden Gotland en Sardinië gevonden labyrinten, stonden hierbij als voorbeeld. Het getal zeven ging hier een rol spelen.
In mei, juni en juli heb ik in Zweden processen willen vastleggen, hierbij ontstonden de "Weerdoeken"; buiten geschilderde fragmenten van de seizoenen.
Het proces is inmiddels het belangrijkste onderdeel van mijn kunst geworden. In oktober 1999 werd er tijdens het optreden van het Goois Theaterkoor een viertal schilderijen op het toneel gemaakt als onderdeel van verschillende kunstdisciplines bij elkaar. Tevens was dit het zichtbaar maken van het schilderen zelf als proces.
Vanaf 2000 heb ik de werkgroep voor de Rechten van de Mens in het leven geroepen, K/U/VRM. Drie jaar lang is dit een zeer werkzame kunstzinnige-studie-werkgroep geweest met vele projecten in binnen- en buitenland.
Lily Keijzer, februari 2020
Lily Keijzer, Hilversum februari 2025
Webmaster: Herman
